Co musisz wiedzieć o weganizmie?

Ocena
0.00

W ostatnich latach widzimy spore zainteresowanie dietą roślinną. Ludzie przechodzą na weganizm z powodów etycznych, zdrowotnych oraz środowiskowych. Czy ta dieta jest jednak odpowiednia dla Ciebie? Zapoznaj się z jej korzyściami i zagrożeniami i sam odpowiedz sobie na to pytanie. Z naszą pomocą dowiesz się wiele o weganizmie, biorąc pod uwagę każdą stronę zagadnienia.

Co jedzą weganie - przykładowy jadłospis wegański

Weganizm, czyli dieta wegańska polega na całkowitym wyeliminowaniu mięsa z diety oraz produktów pochodzenia zwierzęcego takich, jak nabiał, jaja czy kontrowersyjny jeszcze miód. Skutkiem tego jest fakt, że dieta wegańska opiera się głównie na spożywaniu owoców i warzyw jak również produktów zbożowych oraz roślin strączkowych, w tym fasola, groch, soczewica, ciecierzyca i soja.

Rośliny strączkowe są w diecie wegańskiej głównym źródłem dostarczania białka do organizmu. Soja jest bezwzględną podstawą weganizmu – jest bogata w białka, tłuszcze, węglowodany, składniki mineralne oraz witaminy!

Dieta wegańska – jakie daje korzyści zdrowotne?

Dieta wegańska – naturalnie prawidłowo zbilansowana, może być niezwykle zdrowa i dostarczać następujące korzyści zdrowotne:

  • dużo mniejsze ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca,
  • obniżony poziom złego cholesterolu LDL, a co za tym idzie – mniejsze ryzyko występowania miażdżycy naczyń krwionośnych,
  • niższe ciśnienie krwi – mniejsze ryzyko występowania nadciśnienia tętniczego,
  • mniejsze ryzyko wystąpienia cukrzycy typu B,
  • obniżony wskaźnik BMI (ograniczenie nadwagi),
  • obniżona zapadalność na choroby nowotworowe,
  • obniżone ryzyko chorób przewlekłych.

Te pozytywne rezultaty wynikają głównie ze zmniejszonego spożycia tłuszczów nasyconych oraz cholesterolu (istniejących w mięsie i produktach pochodzenia zwierzęcego) w połączeniu z większym spożyciem warzyw i owoców (ogromne źródło witamin i związków bioaktywnych).

Oprócz tego obserwuje się większą świadomość wegan przy wybieraniu produktów spożywczych, zwracają uwagę na zawartość konserwantów, sztucznych barwników bądź sztucznych aromatów. Również często sięgają po żywność ekologiczną, oznaczoną certyfikatem BIO. Dieta wegańska jest o wiele lżejsza i lekkostrawna, po prostu zdrowsza.

Dieta wegańska – czy jest zawsze bezpieczna?

Absolutne wykluczenie mięsa, ryb, jaj, mleka, serów, jogurtów oraz wielu innych produktów, nawet miodu, brzmi dość niepokojąco dla zdrowia oraz musi wiązać się z jakimiś deficytami. Przede wszystkim trudno jest zastąpić pełnowartościowe białko, żelazo oraz witaminę D i B12, jaką po prostu powinno się suplementować.

Weganizm wymaga pewnej kreatywności i świadomego myślenia o jedzeniu, jednakże na rynku jest coraz więcej produktów wegańskich, które charakteryzują się wysoką popularnością i pożądaniem pośród kupujących. W związku z tym wiele marketów nieustannie powiększa swoją wegańską ofertę oraz co chwilę na półkach można wynaleźć nowe produkty.

Jak krok po kroku wygląda przejście na dietę wegańską?

Zmiana diety to niełatwa rzecz, zarówno dla psychiki, jak i ciała. Organizm przyzwyczajony do tradycyjnego żywienia, długo będzie domagał się mięsa i nabiału. Nie warto jednak się zniechęcać, a powoli ograniczać te produkty. Kiedy ich zabraknie, ciało będzie już przyzwyczajone do innych źródeł białka, a w związku z tym nie pojawią się żadne niedobory. Pamiętaj, aby wykonywać częste badania krwi.

Data dodania:
Oceń Artykuł
Tagi
Komentarze
1
feliks1963
Feliks Olszewski

Nie wyobrażam sobie diety czy zwykłego funkcjonowania bez mięsa.

0 0
Dodaj Komentarz
Artykuły z tej kategorii

Brak artykułów